امروزه با پیشرفت تکنولوژی، حجم عظیمی از داده ها توسط اینترنت در اختیار کاربران قرار گرفته است. در عصر اطلاعات، خرید برخط جزء ضروری زندگی روزانه مردم شده است. به نحوی که میلیونها کالا توسط وبسایت های متعدد به صورت برخط ارائه میشوند، اما با مشکل جدی چگونگی کمک به مشتریان خود، برای پیدا کردن آیتمهای مورد علاقه آنها، روبرو هستند.
با توجه به گستردگی این اطلاعات در زمینه های مختلف و فقدان مدیریتی کارآمد، دسترسی کاربران به درخواستهای مورد نیاز دشوار است. بنابراین نیاز به سیستمهایی که توانایی هدایت کاربران به سمت کالا و سرویس مورد نظر را داشته باشند بیش از پیش احساس میشود و در دهه اخیر به یکی از حوزههای فعال تحقیقاتی تبدیل شده است. کارایی بالای این سیستمها باعث شده تا در بسیاری از وب سایتهای تجاری ازجمله: Amazon.com، CDnow.com، eBay، Levis و Moviefinder، از سرویسهای توصیه کننده استفاده شود. در ادامه، به بیان مفاهیم اساسی و ساختار کلی سیستمهای توصیه گر خواهیم پرداخت.
فصل :1سیستم های توصیه گر
فصل :2معیارهای ارزیابی سیستم های توصیه گر
فصل :3سیستم های توصیه گر پالایش مشارکتی
فصل :4سیستم های توصیه گر مبتنی بر خوشه بندی
فصل :5سیستم های توصیه گر مبتنی بر اعتماد
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
فنی و مهندسی |
مهندسی كامپيوتر
مهندسی كامپيوتر |